Saturday 11 October 2014

Panduan Ternak Ikan Laga Siam (Betta Fish)

Gambar Panduan Ternak Ikan Laga Siam (Betta Fish)
Ternak Ikan Cupang Siam

Berikut adalah tips jitu yang berjaya cara penanaman atau berternak ikan laga dengan berjaya beserta kumpulan cara pemijahannya. Pada artikel dahulu saya pernah membincangkan tentang gambar koleksi ikan laga tercantik dan kali ini saya samsul prayoga akan memberikan panduan cara yang berkesan mengenai teknik terbaru penanaman ikan laga aduan dari semua segi.dan akan menjadi perniagaan yang menjanjikan buat anda.



Mungkin banyak orang yang berfikir ternakan ikan laga adalah Peluang Perniagaan atau pekerjaan yang susah dan memerlukan kos yang sangat mahal dalam proses budidayanya, Namun anggapan tersebut menurut kami itu salah besar. Kerana pada dasarnya memupuk kan cantik ini tergolong mudah dan tidak memerlukan kos modal yang besar serta tidak memerlukan tempat yang luas. Jika anda berminat untuk menanam ikan ini baca tulisan artikel dibawah berikut ini.

ikan laga jantan bulu yang cantik

Langkah 1;
langkah awal siapkan induk ikan laga yang bagus dan bersedia untuk dikahwinkan minimum ber usia 3-4 bulan dengan ciri-ciri ikan laga jantan sudah mengeluarkan buih buih, bentuk badan dan siripnya pajang, warna agak terang terang, gerakan lebih agresif dan cepat lalu, untuk indukan ikan laga betina yang sudah siap kawin mempunyai ciri khas sudah ada tompok putih pada bawah perut, bentuk badan bulat, bahagian perut agak buncit, mempunyai sirip pendek dan warnanya kusam dan gerakan lebih cenderung lambat.

Tips jitu cara pembiakan ikan laga;

Pijahkan indukan ikan cupang yang sudah di pilih dalam bekas atau akuarium. dan

Biarkan proses tersebut kurang lebih selama 24 jam atau sehari semalam, Pada hari pertama ikan laga jantan akan membuat buih untuk telur dan dihari kedua akan berlaku proses perkahwinan dan telur akan di simpan oleh ikan jantan dalam buih buih tadi.

Setelah hari ke dua pisahkan ikan laga betina dari bekas ataupun akuarium biarkan ikan lagajantan bersama dengan telurnya.
Simpan bekas atau akuarium tersebut di tempat yang mungkin agak gelap dan jangan di pindah2 kan kerana jika telur tersebut jatuh dari gelembung maka telur tersebut akan mati dan dalam proses tersebut si jantan tidak usah diberi pakan.Biarkan proses tersebut berjalan selama seminggu lebih atau satu minggu, selepas itu pisahkan indukan ikan laga jantan kemudian pindahkan bibit ataupun anaknya ikan laga ke tempat yang lebih besar secara sangat hati hati untuk mengurangkan risiko kematian bibit.

2. Tips Untuk Pemberian Pakan;

Untuk makanan bibit ikan laga yang berumur satu minggu dapat diberikan makanan air kol (air hasil rendaman sayur kol) kerana air hasil rendaman sayur kol mengandungi bakteria ataupun plankton atau boleh juga diberi makan jentik- jentik nyamuk yang sudah ditapis. tambahanan nya boleh diberikan kuning telur ayam yang sudah direbus dengan cara menghaluskanya kuning telur.

Nah begitulah tips tepat dari saya semoga anda boleh mempratekan nya bila ada aduan untuk wilayah Aceh- medah boleh Komentar di Bawah ini, semoga berjaya para penghobi fish Betta.

Labels: , , ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home